Jøa //

Musicians: 
Album label: 
Release date: 
15/11/2013
Recording date: 
Saturday, January 1, 2000
Thanks: 
Sophie, Frøydis, Kjell Are, Asgeir, Mats, Lasse, Tollef
Artwork design: 
Lasse Marhaug
Mastering engineer: 
Mats Äleklint
Mixing engineer: 
Mats Äleklint
Recording engineer: 
Asgeir Tranås
  • 1. Ølhammeren (04:34)
  • 2. Seierstad (06:51)
  • 3. Tone fra Trøndelag (03:52)
  • 4. Geisnes (07:15)
  • 5. Faksdal (04:14)
  • 6. Folla (06:46)
  • 7. Bragstad (07:58)
  • 8. Fosnes (05:19)
  • 9. Dokk må itj bannast (for Olav Duun) (04:18)

Jon Rune Strøm har blitt et etablert navn på den skandinaviske frijazz- og improscenen etter at han dukket opp i miljøet med sin energiske spillestil. Nå platedebuterer han i eget navn med ”Jøa” på Stone Floor Records. Musikken er fritt improvisert, men med tydelige rammer og former. Bruk av alternative teknikker utvider repertoaret og utfordrer kontrabassens begrensninger som soloinstrument. Med inspirasjon fra basshelter som Gary Peacock, Peter Kowald og Harry Miller har Jon Rune skapt et rytmisk og energisk uttrykk. Jon Rune Strøm er ellers å høre i band som SAKA, All Included, Friends & Neighbors, Frode Gjerstad Trio, Universal Indians, Paal Nilssen-Love Large Unit og Mats Gustafsson NU Ensemble

Presseutsagn:

“Han gir oss ni “låter”, her er alt der og da-komponert, der han forteller oss at han er utstyrt med et fritt sinn, en fantastisk teknikk, et “ordforråd” på instrumentet som er sjeldent samtidig som han ikke kjenner ordet frykt og viser oss en energisk innfallsvinkel til å skape noe eget som er mildt sagt fascinerende.” Platen forteller oss at vi her har med en musikant å gjøre som har noe unikt å fare med og som kommer til å være et fyrtårn her hjemme og internasjonalt når det gjelder friimpro i mange tiår framover.”
– Tor Hammerø, Side2, Nettavisen

“Kongsberg Jazzfestival har utropt Jon Rune Strøm til «nasjonens nye bassvidunder». Store ord, men Strøm er mann for å leve opp til dem. Han imponerte stort på konserten med All Included på Odd Fellow torsdag.
I denne konstellasjonen fikk han enda mer spillerom, og overbeviste med briljante soloer.”
– Terje Jensen, Laagendalsposten