You Should Have Seen Me Before We First Met //

Album label: 
Release date: 
14/01/2004
Recording date: 
Monday, October 27, 2003
Mastering engineer: 
Helge Sten
  • 1. In Geneva (29:52)
  • 2. In Oslo (18:22)

«You Should Have Seen Me Before We First Met» comprises two tracks recorded live in Geneva and Oslo. It is over three years since the debut «Visiting Ants» [SOFA 502] and the duo's music has changed a lot. Now they focus more on time and development, and the highly personal sonic landscapes are more economical in terms of musical density.

Reviews
Aftenposten
«De to kjenner hverandre godt. Det kan ha både sine fordeler og ulemper når det er improvisasjonsmusikk man sysler med. En av fordelene kan være at begge vet hva de ikke vil spille for den andre.

Både Ingar Zach, perkusjon og Ivar Grydeland, gitar er kresne med hensyn til hva de slipper frem i musikken sin. Duoen kan fremstå med minimalistisk styrke og la pauser og rom definere kraften i selve spillet. Grydeland er i ferd med å krype vekk fra den bredskuldrede Derek Bailey-tradisjonen, og han viser egenart på utgivelsens to spor. Zach er leken og oppfinnsom i sin til dels lavmælte perkussive fremferd.

På sitt beste treffer de hverandre i et fellesskap som samlet overskrider summen av hver enkelts bidrag, og «You Should Have Seen Me Before We First Met» har mange storvokste sekvenser. Det er mye utvikling å spore på de tre årene som har gått siden forrige Sofa-utgivelse med denne duoen.»

Arild Andersen

REVUE et CORRIGEE (#61)
CLICK to read the review of «You Should Have Seen...» and No Spaghetti Edition's «Real Time Satellite Data»

Pierre Durr

Impro Jazz (concert review)
«L'équilibre réalisé entre une pure jounissance sonore et une réelle sobriété sans laquelle cet hédonisme se fût dévaluè en vaine flatterie, la musique put s'enlever pour perdurer longtemps en la mérnoire conquise.»

Philippe Allen

Impro Jazz
CLICK to read Wade Matthews translation of the concert review above

Philippe Allen

THE WIRE
«Their second duo release presents a fascinating pair of improvisations caught last year in Geneva and Oslo.»

Julian Cowley

Jazz Review
«Norwegian modernists' guitarist Ivar Grydeland and percussionist Ingar Zach are known to push the proverbial envelope on occasion. But, they also elevate the avant-garde idiom to loftier heights, regardless of musical intensity or mode of free-form type navigation.»

Glenn Astarita

MUTE
«Oppsummert er dette en plate som på merkelig vis mangler intensitet og fokus. Ved slutten vrir «er dette alt»?- følelsen seg om til takknemlig nysgjerrighet. Den som ikke er perfekt må bare være veldig slem.»

Sindre Andersen